“More Somehow” er et samarbeidsprosjekt mellom fotografene Stig Marlon Weston fra Norge og Meggan Gould fra USA. Prosjektet viser fotografier bestående av to motiver som smelter sammen. Ett motiv av Weston og ett motiv av Gould- fotografert på samme negativ.
De to kunstnerne møttes tilfeldig på en fotofestival i USA der de endte opp i en diskusjon om sine delte frustrasjoner over fotografiets begrensninger.
Med en felles opplevelse av hvor vanskelige det var å slå seg til ro med mediet de begge elsket og hatet, holdt de kontakten gjennom flere år før de bestemte seg for å gjøre et prosjekt sammen.
For samarbeidet satte de opp noen få retningslinjer for hverandre. Et mål var å ikke diskutere hverandres arbeider, men heller skape fotografier sammen utifra troen på en delt filosofi om fotografi. Begge ville fotografere sine egne bilder slik de selv ellers ville, uten å fortelle hverandre hva slags motiv de jobbet med. Rent praktisk brukte de begge storformatskamera, slik at de begrenset seg til å kun fotografere en håndfull eksponeringer av gangen, før de sendte den eksponerte og ufremkalte filmen med posten over Atlanterhavet. Noen ganger la de likevel ved små hint om bruk av farger, komposisjon eller retning på bildet. Disse ble godt pakket inn slik at den andre måtte velge om de ønsket å se på de- ofte med resultat i at hintene ble liggende uåpnet. Istedet skrev de brev til hverandre om hva de ellers tenkte på og jobbet med.
Etter 5 år møttes de igjen for å se gjennom og sortere bildene de hadde tatt så langt. Tilsammen satt de med bare litt over 100 bilder og en delt overraskelse over hvor overlappende blikkene deres faktisk var. Gjennom årene har de begge fotografert for å undersøke sine egen praksis samtidig som de også forsøkte å tilnærme seg den andres forståelse av deres fotografi. Bildene viser hvordan de begge har vært opptatt av de grunnleggende elementene i fotografiet som lys og farger, studioverktøyene de bruker og motiver som er inspirert av de andre fotoprosjektene de jobbet med. Med en overraskende samstemt rytme på når de fotograferer inne, ute, detaljer og overblikk ender bildene deres opp med å vise hvor mye en kunstner er tilknyttet en bredere tidsånd og interessesfære som også er delt av andre.
OM MEGGAN GOULD: Meggan Gould bor og jobber i fjellene utenfor Albuquerque, New Mexico, hvor hun er professor i kunst ved University of New Mexico. Hun mottok en MFA fra University of Massachusetts - Dartmouth, og en BA fra University of North Carolina i Chapel Hill. Arbeidene hennes har blitt utstilt bredt i USA og internasjonalt, og er inkludert i mange private og bedriftssamlinger, så vel som offentlige samlinger inkludert DeCordova-museet, Preus-museet, New Mexico Museum of Art, Light Work og University fra New Mexico Art Museum. Hennes mangefasetterte praksis bruker fotografi, skriving, tegning, skulptur og installasjon i en åpen disseksjon av visjon og fotografiske verktøy.
OM STIG MARLON WESTON: Stig Marlon Weston er en fotograf og daglig leder i Cyan :studio. Som kunstner bruker han fotografiet som redskap for å gjenskape sannheten, ikke bare avbilde en subjektiv tolkning. Westons karriere og utstillinger viser hans engasjement for å utforske og formidle sin unike synsvinkel på verden gjennom fotografi. Weston har hatt en variert karriere med flere utvalgte separatutstillinger. Blant disse er "Oslo negativ 2022", "Empirical" under Copenhagen Photo Festival i København, Danmark, "Nærområde" ved Galleri Blaker Skanse/Kunstskansen i Viken, "Croisière au Cercle Polaire. Eté 1929" ved Maison Losseau i Mons, Belgia, og "Holt" ved Bærum Kunsthall i Fornebu, Oslo. Han har også hatt utstillinger som "Divinations" ved Shoot Gallery i Oslo, "Aning" ved Lørenskog Kunstforening i Akershus, og "Månelyst" ved SAGA fotosenter i Inderøy. Andre utstillinger inkluderer "Sampling Nature" ved A un V gallerie i Leipzig, Tyskland, "Landkjenning" ved Galleri Pontoppidan i Oslo, "Sommerminner" ved OSCAR studio&galleri, "Om disse veggene kunne snakke" ved Dostoprimetschatjelnosti i Berlin, Tyskland, og "Naturlig" ved Milleniumskonferansen i Oslo.